Deze illustratie laat de werkagenda zien om te komen tot inclusief onderwijs in 2035. De werkagenda is ingedeeld in een visuele tabel. Verticaal in kolommen zijn zes onderwerpen geplaatst. Horizontaal in rijen zijn de niveaus geplaatst waarop de onderwerpen ingevuld worden. Verticaal zien we de volgende zes onderwerpen: 1. Toerusten school en personeel. 2. Laagdrempelige hulp in en nabij de school. 3. Organiseren van dekkend aanbod onderwijs en ondersteuning. 4. Regelruimte creëren in leerpad en ontwikkeling. 5. Bouwen aan toegankelijke en inclusieve huisvesting. 6. Normaliseren van inclusief onderwijs. Horizontaal zie je de volgende drie niveaus: landelijk staat bovenaan, regionaal in het midden en onderaan schoolniveau. Waar in de illustratie een onderwerp kruist met een niveau zie je verdiepende tekeningen met onderwerpen. Deze worden in de hoofdstukken en subhoofdstukken uitgelegd. Rechtsboven staan de logo's van Visuele Verbinders en Hutspot, de makers van deze praatplaat.

Werkagenda 2035 inclusief onderwijs

We werken stapsgewijs toe naar de ambitie. Rekening houdend met dat lang niet iedereen nu de ruimte voelt om stappen te zetten naar inclusief onderwijs. Het lerarentekort, corona en de gevolgen daarvan en de inzet op basisvaardigheden, spelen daarbij o.a. een rol. Vanuit vertegenwoordigers van leraren, jongeren en ouders/verzorgers wordt aandacht gevraagd voor het op orde zijn van de randvoorwaarden voor passend en inclusief onderwijs. Tegelijkertijd is een heel aantal schoolleiders, schoolbestuurders, samenwerkingsverbanden

en gemeenten al bezig met inclusief onderwijs of de voorbereiding daarvan.

Daarom biedt de route flexibiliteit in vorm en tempo. scholen, schoolleiders, leraren, schoolbestuurders, samenwerkingsverbanden en gemeenten die al stappen zetten of willen zetten naar inclusief onderwijs worden gestimuleerd en ondersteund om dat ook nu vooral al te doen. Dat hoeft niet te wachten tot alle veranderingen en voorwaarden gerealiseerd zijn. Tegelijkertijd krijgen zij die meer tijd nodig hebben daarvoor de ruimte.