Deze illustratie toont het droombeeld van inclusief onderwijs. Het is de ambitie voor 2035 die onder begeleiding van het Ministerie van Onderwijs (met het logo linksboven) met het werkveld is ontwikkelt. Vooraan zie je een directeur en lerares die een diverse groep leerlingen verwelkomt. De leerlingen hebben keuzevrijheid voor welke school ze kiezen. Ook is er diversiteit in leraren. Er is zowel een leerling in rolstoel als een blinde leraar met stok getekend. In het midden van de tekening zie je kinderen die onderwijs op hun eigen niveau krijgen en die samen aan vraagstukken werken. Hier wordt gedacht vanuit de groep. Wat heeft de groep nodig? Wie helpt elkaar? En hoe geven we vanuit die gedachte invulling aan de individuele leerling? Links zien we aandacht voor de brede ontwikkeling van het kind, ook op creatief vlak. Zo is een kind aan het koken, die tips krijgt van een oudere uit de buurt, en een leerling staat te zingen. Rechts zien we nabije ondersteuning. Iedereen heeft weleens hulp nodig. Door die hulp nabij te maken, is hij ook toegankelijker. Rechtsboven zie je personeel die verder toegerust wordt met kennis. Over de ondersteuningsbehoeftes die verschillende leerlingen kunnen hebben. Ze staan in verbinding met zorginstellingen. Tot slot zien we bovenin  een leraar die uitleg geeft over inclusie. En die zou inclusief onderwijs ook verder normaliseert. Deze tekening is gemaakt door Visuele Verbinders en Hutspot, met hun logo's rechtsboven.

Droombeeld 2035 inclusief onderwijs

Samen bouwen we aan inclusief onderwijs. We zien in de praktijk al vele, diverse mooie voorbeelden, bijvoorbeeld die waarin regulier en gespecialiseerd onderwijs samenwerken, maar we willen meer! Daarom is onder regie van OCW in 2022 verder gewerkt met betrokkenen uit het veld aan het scenario voor inclusief onderwijs in 2035 en zijn de acties die daartoe gaan leiden uitgewerkt. Dit is verbeeld en uitgeschreven in de Ambitie inclusief

onderwijs 2035 en de Werkagenda 2035 route naar inclusief onderwijs (versie 2022). De ambitie 2035 is een verdere uitwerking van de definitie van inclusiever onderwijs. In de ambitie 2035 is diversiteit normaal in de scholen, kan op eigen niveau geleerd worden en staan leraren zij en zij met andere professionals om inclusiever onderwijs mogelijk te maken. De ambitie 2035 is niet in beton gegoten, maar wel richtinggevend.